Comunicat al Reprezentanţei în România a Fondului Monetar Internaţional
01.11.2005
Au fost o serie de confuzii în media cu privire la stadiul acordului Stand-by. Misiunea FMI a concluzionat că acordul este “off-track”. Aceast lucru înseamnă că politicile aplicate de guvern nu sunt în conformitate cu obiectivele acordului Stand-by de a reduce inflaţia, a limita dezechilibrele externe şi de a promova creşterea economică. Cea de a doua şi a treia analiză în cadrul acordului nu pot fi finalizate în acest moment, dar nu înseamnă că acordul a fost anulat. Actualul acord rămâne în vigoare pana in iulie 2006. Staff-ul FMI îşi menţine disponibilitatea pentru consultări în cazul în care guvernul hotărăşte să schimbe actualul pachet de politici fiscale şi monetare care din punctul nostru de vedere încurajează un consum excesiv, deteriorează echilibrele exerne şi afectează competitivitatea cu unul care promovează macrostabilitatea economică şi încurajează creşterea.
De asemenea, au fost unele declaraţii eronate conform cărora FMI a recomandat îngheţarea salariilor şi folosirea veniturilor din privatizare pentru rambursarea datoriei şi nu pentru infrastructură. Noi am menţionat că într-o economie europeană modernă cu inflaţie scazută, creşterile salariale sunt acordate o singură dată pe an şi că aceste majorari ar trebui diferenţiate în funcţie de nivelul de calificare al personalului din sectorul public. Anul trecut, autorităţile au acordat creşteri salariale multiple şi excesive care au fost în mică măsură corelate cu productivitatea sau cu cerinţele profesionale ale unui sector public modern. Aceste practici au un impact pe termen scurt şi afectează orice încercare de a controla inflaţia. De asemenea, astfel de practici măresc cheltuielile bugetare în favoarea salariilor şi consumului şi sunt departe de a încuraja investiţiile eficiente menite să îmbunătăţească învăţământul, sănătatea şi infrastructura. De asemenea, prin alocarea ineficientă a resurselor pentru salariile din sectorul public, aceste practici subminează obiectivul de a construi un serviciu public capabil să folosească în mod eficient fondurile de la CE, precum şi alte fonduri. În ceea ce priveşte veniturile din privatizare, noi am spus că acestea ar trebui incluse în buget în mod corespunzător în contextul unui cadru fiscal clar pe termen mediu şi că autorităţile ar trebui să evite schemele aplicate o singură dată, care afecteaza buna planificare bugetară, slăbesc capacitatea coordonatorilor de credite şi diminuează alocarea transparentă a resurselor.
Reprezentanţa FMI la Bucureşti