Domnule ministru,
Stimați invitați,
Doamnelor și domnilor,
Bine ați venit la Banca Națională a României. Genericul conferinței de astăzi vorbește de la sine “O perspectivă critică asupra rolului educației în incluziunea și reziliența financiară în România”.
Găzduim o dezbatere consonantă cu preocupările noastre continue dedicate acestui subiect. Punctul de pornire îl constituie seria de studii recente despre nivelul educației financiare a adulților din România. Cercetările efectuate pe plan național, pe baza unor metodologii bine stabilite, dar și a unor eșantioane care să asigure reprezentativitatea corespunzătoare nu arată bine: majoritatea cetățenilor adulți din România au cunoștințe insuficiente în domeniul financiar.
Este însă cunoscut că pentru o funcționare cât mai eficientă a mecanismelor economice, fiecare persoană ar trebui să dețină informații economico-financiare minime, care să îi permită să își gestioneze banii și riscurile asociate în mod responsabil, să cunoască modul de funcționare a economiei în general și a economiei naționale în special. Ce trebuie făcut pentru a ajunge cât mai repede la o atare stare în România? Aceasta este o temă pe care cred că o va aborda conferința de astăzi.
Trebuie să precizăm de la bun început că opiniile prezentate vor fi cele ale autorilor respectivelor studii. Acestea au o dimensiune preponderent sociologică, cercetarea fiind de regulă făcută din perspectiva atitudinii și comportamentului față de fenomenele economice și față de bani.
Câteva cuvinte despre cum vedem noi, la BNR, rolul educației financiare.
Înțelegerea unor concepte economice importante pentru fiecare cetățean activ - precum mecanismul inflației, sau procesul de formare a dobânzilor - sunt o țintă intrinsecă a educației financiare din punctul nostru de vedere. Educația financiară devine pentru o bancă centrală un element complementar al politicilor de reglementare și supraveghere și chiar al stabilității financiare. Așadar suntem direct interesați de creșterea nivelului de cunoștințe în rândul publicului adult și de folosirea oricărui instrument ce poate dezvolta atitudini și comportamente sănătoase din punct de vedere economic în rândul populației și în special al tinerei generații.
La Banca Națională ne-am ocupat de educația financiară încă din 1991, odată cu promulgarea primelor legi bancare, cu mult înainte ca aceasta să fie un subiect de interes atât pentru autorități, cât și pentru public. Fie că sunt dezbateri, conferințe, simpozioane, colocvii pe diverse teme, volume cu teme economice și nu numai apărute în Colecția Băncii Naționale a României, fie că specialiștii băncii centrale au ieșiri publice sau semnează articole de autor, toate au nu doar un rol informativ, ci și în mod explicit educativ.
BNR a dezvoltat de-a lungul anilor o bază logistică solidă care se regăsește aici în București, dar și în rețeaua noastră teritorială - 13 agenții și 6 sucursale regionale care acoperă toate județele țării - cu sedii în clădiri de patrimoniu și monumente istorice și dotate cu spații expoziționale și săli multimedia pentru conferințe. Includ aici și cele 2 muzee – Muzeul BNR situat în Palatul Vechi și Muzeul aurului de la Mănăstirea Tismana – precum și un centru de pregătire profesională deschis jurnaliștilor, analiștilor și educatorilor. Menționez că alocăm anual importante resurse financiare pentru îmbunătățirea programelor de comunicare cu publicul.
În anul 1991 am înființat - și am dezvoltat ulterior - Institutul Bancar Român. Din 1993 organizăm an de an Simpozionul de cultură, civilizație bancară și educație financiară. Am inițiat programe ample, care de-a lungul timpului au devenit repere pentru publicul căruia ne adresăm: Să vorbim despre bani și bănci pentru elevi și profesori din învățământul preuniversitar, BNR StudentHub și Academica, ambele dedicate mediului academic, BNR EconomicHub – pentru mediul antreprenorial, BNR Pro Oeconomia – o platformă de dialog în care specialiștii băncii se întâlnesc cu publicul general sub forma unor dezbateri interactive. Cel mai nou proiect pe care Banca Națională l-a lansat și îl va coordona la nivel național – Antreprenoriat de TOP are ca obiectiv creșterea nivelului de educație economică și financiară a antreprenorilor; proiectul este un efort comun al sistemului financiar, al mediului academic, al autorităților și al mediului de afaceri.
Amintim și resursele educaționale publice ale BNR, care se regăsesc pe websiteul oficial –comunicate oficiale, rapoarte, sinteze, indicatori statistici, buletine, pachete de informații, dar și filme de animație, aplicații pentru dispozitive mobile, un joc de educație financiară și o platformă de tip bibliotecă virtuală pentru elevi și profesori.
Pe toate aceste canale mesajul Băncii Naționale a României a ajuns la aproximativ 500.000 de participanți. Ei au fost alături de noi în programele derulate și au dus mai departe efortul de educație financiară.
Este acest lucru suficient? Din demersurile sociologice rezultă că nu este suficient. Este acesta un motiv în plus pentru găzduirea evenimentului de astăzi. Adaug faptul că în luna octombrie sunt celebrate Ziua Mondială a Educației (pe data de 5 octombrie) și Ziua Internațională a Economisirii, chiar mâine, 31 octombrie.
Mă opresc aici. Vă urez dezbateri fructuoase. Exprim încă o data disponibilitatea Băncii Naționale a României de a sprijini în continuare preocupările dedicate educației financiare.
Vom asculta în continuare mesajele
- domnului Adrian Veștea – Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației
- domnului Alexandru Mihai GHIGIU, Șeful Cancelariei Prim-ministrului României
- mesajul înregistrat al domnului academician Ioan Aurel POP, Președintele Academiei Române și pe cel al
- domnului Sergiu Manea, președintele Băncii Comerciale Române
Va mulțumesc!
București, 30 octombrie 2023