Galeria Guvernatorilor și Sala Consiliului de Administrație


Spaţiile de la etaj îndeplineau în trecut un rol de reprezentare, aici aflându-se birourile conducerii şi spaţiile oficiale ale băncii: Holul de Onoare şi Sala de Consiliu. Datorită acestor funcţiuni, spaţiile sunt tratate fastuos, cu o decoraţie abundentă.

Scara de onoare, Palatul Vechi

De-a lungul timpului, la conducerea Băncii Naţionale s-au succedat nu numai profesionişti de elită, ci şi personalităţi remarcabile, animate de un puternic şi sincer patriotism. Pentru a le cinsti memoria, pe laturile care înconjoară golul Sălii de Marmură de la parter, este amenajată Galeria Guvernatorilor, în care sunt expuse portretele celor 25 de guvernatori care au condus banca până în 1990, precum şi două portrete înfăţişându-l pe Eugeniu Carada, fondatorul BNR. Aici, vizitatorii au ocazia să descopere amănunte mai puțin cunoscute despre conducătorii băncii şi despre faptele care le-au marcat activitatea.

Galeria Guvernatorilor, etajul 1, Palatul Vechi

Vizita continuă în fastuoasa Sală a Consiliului de Administraţie, cea mai bogat decorată încăpere a băncii, într-un stil eclectic cu puternice accente baroce. Ceea ce conferă unicitate acestui spaţiu sunt cele patru opere de artă care o decorează.

Intrarea principală este flancată de două tablouri de mari dimensiuni. În partea stângă se află compoziţia lui Nicolae Grigorescu, pictată în tehnica ulei pe pânză, intitulată Rodica - la secerat şi realizată în anul 1894. Tabloul face parte din perioada târzie a creaţiei artistului, înfăţişând o scenă din munca la câmp.

În partea dreaptă este amplasată o marină semnată de Eugen Voinescu, realizată în ulei pe pânză, tot în 1894, reprezentând probabil o scenă din portul Constanţa. Diplomat de carieră (a fost consul la Budapesta, Constantinopol, Odessa), Voinescu se dedică mai târziu pasiunii sale pentru pictură, remarcându-se în special prin peisaje marine.

Sala veche de consiliu (st.) | Scara de onoare - detaliu (dr.)

Pe pereţii laterali ai Sălii de Consiliu sunt amplasate două panouri decorative semnate de G.D. Mirea. Compuse pe suporturi de formă ovală, operele înfăţişează scene mitologice reprezentându-i pe zeii Mercur şi Prometeu. Tablourile sunt realizate într-o manieră academică de influenţă barocă, foarte apreciată în România acelor vremuri.

Mobilierul sălii a fost comandat la Paris, fiind realizat în stil Ludovic al XVI-lea.