Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Instrucţiuni din 23.dec.1997
Monitorul Oficial, Partea I 395 31.dec.1997
Intrare în vigoare la 31.dec.1997
de completare a documentului "Declaraţie de încasare valutară"

   1. Întocmirea Declaraţiei de încasare valutară (DIV)

   Declaraţiile de încasare valutară trebuie întocmite de exportator în 4 exemplare, în limba română.
   Menţiunile trebuie să fie dactilografiate sau completate prin procedeu automatizat şi nu trebuie să conţină ştersături.
   Autenticitatea declaraţiei de încasare valutară este conferită prin aplicarea obligatorie a semnăturilor şi ştampilelor declarantului (exportatorului) în caseta 14, ale lucrătorului bancar, în caseta 3, precum şi ale organului vamal, în caseta 15, când marfa tranzitează frontiera vamală a României.
   Dacă spaţiile din formular nu permit completarea tuturor informaţiilor, acestea se vor completa pe o anexă în două exemplare, certificate prin semnături atât de exportator, cât şi de lucrătorul bancar. Un exemplar se ataşează la exemplarul nr. 3 care se remite unităţii bancare, iar celălalt se ataşează exemplarului nr. 2 care se remite sucursalei Băncii Naţionale a României.

   2. Completarea Declaraţiei de încasare valutară

   Caseta 1
   Conţine denumirea, adresa completă a sediului exportatorului şi codul fiscal de identificare a acestuia.
   Observaţii: În cazul în care exportatorul îşi modifică datele aferente oricărui câmp (denumire, sediu, cod fiscal), va ataşa în mod obligatoriu la formularul DIV - exemplarul nr. 2 - o foaie de hârtie pe care va nota:
   -vechile elemente de identificare;
   -noile elemente de identificare;
   -data când s-a produs modificarea.
   Casetele 2, 3
   Conţin denumirea băncii/unităţii bancare prin care se derulează operaţiunea de export, judeţul, data la care este avizată DIV, ştampila, precum şi semnătura lucrătorului bancar.
   Codul unităţii bancare, atribuit de Banca Naţională a României - Direcţia generală de informatică, procesare statistică şi contabilitate este de tip numeric şi trebuie completat astfel:
   3 caractere - codul societăţii bancare, imprimat pe formular;
   2 caractere - codul judeţului;
   3 caractere - codul unităţii bancare în ordine ierarhică;
   1 caracter - cifra de control.
   Caseta 4
   Cu încasare (clasificare conform balanţei de plăţi)
   BE11 - Încasări anticipate, parţiale şi/sau totale.
   BE13 - Încasări la livrare reprezentând:
   -cota-parte la livrare, aferentă exporturilor;
   -valoarea totală sau parţială a exporturilor în condiţii de încasare la vedere, conform instrucţiunilor/normelor de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994, aprobată prin Legea nr. 12/1995, respectiv la maximum 60 de zile de la data trecerii frontierei române pentru zona Europa şi Orientul Mijlociu şi de 90 de zile pentru celelalte zone geografice.
   BE15 - Încasări după livrare reprezentând:
   -sume ce se încasează după recepţia mărfurilor, exportul pe credit cu încasare peste 90 de zile de la data livrării, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996;
   -cote-părţi reţinute drept garanţie la efectuarea exporturilor de mărfuri;
   -alte încasări după livrarea mărfurilor permise numai pe baza licenţelor respective, care se completează corespunzător în caseta 5.
   BE17 - Alte încasări reprezentând majorări de preţ şi altele similare care afectează valoarea exportului, inclusiv mostrele, exportul promoţional şi marfa livrată în consignaţie.
   În măsura în care diferenţele sau erorile se cunosc la momentul efectuării exportului, se va marca acest câmp. În caz contrar, se vor detalia în situaţia prezentată în anexa nr. 2.
   Pentru celelalte cazuri (mostre, export promoţional, marfă livrată în consignaţie), după bifarea casetei se va menţiona explicit în caseta 13 categoria în care se încadrează operaţiunea. De asemenea, se vor completa numărul şi data avizului eliberat de Ministerul Industriei şi Comerţului, în spaţiul rezervat licenţei de export, la caseta 5.
   BE21 - Bunuri pentru prelucrare (processing)
   -Încasări corespunzătoare pentru procesare şi lohn (prelucrare).
   -Încasări pentru bunuri primite din străinătate cărora li se adaugă valoare prin împachetări, etichetări, depozitări etc. şi care sunt returnate/reexportate ulterior realizării acestei activităţi.
   BE31 - Reparaţii la bunuri
   -Încasări pentru activităţi de reparaţii la bunuri importate temporar.
   BE41 - Procurarea de bunuri în porturi de către cărăuşi
   -Încasări pentru bunuri procurate în ţară de către cărăuşi nerezidenţi, sub formă de combustibil, stocuri de hrană şi altele.
   BE51 - Aur nemonetar
   -Încasări pentru aur nemonetar deţinut ca depozit de valoare, tranzacţionat de către unităţi instituţionale rezidente cu nerezidenţi.
   -Alte încasări pentru aur nemonetar tranzacţionat de alte persoane rezidente cu nerezidenţi.
   Observaţii: Operaţiunile corespunzătoare casetelor BE21, BE31, BE41 şi BE51 sunt considerate cu încasare la vedere, pentru care se vor respecta termenele maxime de încasare în funcţie de zona geografică.
   Fără încasare:
   NAT - Aport în natură la capital social
   Este obligatorie completarea numărului autorizaţiei B.N.R. şi a datei la care a fost eliberată aceasta, în format zi-lună-an.
   RET - Retur marfă
   Export reprezentând un import temporar (leasing etc.) sau definitiv.
   Se vor completa datele referitoare la Declaraţia vamală de import, pe baza căreia s-a importat marfa respectivă, astfel:
   3 caractere pentru codul vămii din DVI;
   2 caractere pentru codul punctului vamal, dacă există (în lipsa acestuia se lasă două spaţii libere);
   6 caractere pentru numărul Declaraţiei vamale de import, aliniat la stânga;
   1 caracter pentru procedura vamală.
   Codurile folosite pentru procedura vamală sunt:
   4 - import definitiv;
   5 - import temporar;
   7 - antrepozitare.
   BRT - Barter, cliring, compensare, cooperare
   Se vor completa licenţele de export şi import, data eliberării acestora, precum şi Declaraţia vamală de import în formatul specificat mai sus, în cazul în care importul s-a efectuat anterior exportului. În cazul în care importul se realizează după operaţiunea de export, datele cu privire la DVI se vor transmite în acelaşi format anexat la "Situaţia încasărilor din exporturi de mărfuri inclusiv compensările" prin care se precizează închiderea operaţiunii de compensare.
   Pentru operaţiuni ce se derulează conform unor acorduri interguvernamentale sau neguvernamentale, supuse regimului licenţelor, se va marca căsuţa corespunzătoare şi se va completa caseta 5.
   Lipsa acestor date atrage după sine înregistrarea operaţiunii ca fiind nelegală, după expirarea termenului scadent.
   MST - Mostre, PRO - export promoţional, TMP - export temporar
   În cazul în care se selectează una dintre aceste opţiuni, se va menţiona în spaţiul rezervat licenţei de export avizul Ministerului Industriei şi Comerţului pentru această operaţiune sau licenţa corespunzătoare.
   Mostrele fără încasare vor fi stabilite prin avizul respectiv.
   ALT - Altele
   Sunt incluse operaţiuni ce nu se consideră neîncasate, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare:
   a) piese de schimb şi componente pentru exporturi aflate în termen de garanţie;
   b) exporturi de completare prevăzute în contractul extern;
   c) bunuri exportate în vederea efectuării de reparaţii ori modernizări;
   d) exporturi reprezentând material publicitar, donaţii şi ajutoare umanitare.
   După bifarea casetei se va menţiona la caseta 13 - Alte detalii - categoria de mai sus în care se încadrează operaţiunea.
   Pentru mărfurile prevăzute la lit. c) şi d) se vor completa în spaţiul rezervat licenţei de export numărul şi data acesteia ori numărul şi data avizului Ministerului Industriei şi Comerţului (caseta 5).
   Caseta 5
   Se completează obligatoriu pentru toate operaţiunile supuse regimului licenţelor emise de Ministerul Industriei şi Comerţului, respectând formatul predefinit.
   Numărul şi data Declaraţiei vamale de import se completează în formatul predefinit, în situaţiile precizate la caseta 4.
   Caseta 6
   Valuta, Cod valută, Suma, Cod operaţiune
   Pentru valută se completează atât acronimul, cât şi codul acesteia conform codificării din Standardul EN-24217-93; lista minimală - anexa nr. 6.
   Sumele vor fi aliniate la dreapta, respectându-se marcatorul zecimal imprimat pe formular (ultimele două poziţii sunt rezervate părţii zecimale). Codul operaţiunii se completează obligatoriu şi trebuie să coincidă cu cel selectat în caseta 4.
   În cazul combinării mai multor tipuri de operaţiuni (avans, credit etc.) se vor detalia valuta respectivă, codul valutei, sumele corespunzătoare fiecărei operaţiuni şi codul operaţiunii selectate la caseta 4.
   Sumele vor fi stabilite de regulă în valutele care apar în lista cursurilor pieţei valutare comunicată de Banca Naţională a României, inclusiv în moneda naţională (leu), în conformitate cu prevederile regulamentului, precum şi în ruble transferabile, dacă este cazul.
   Pentru exporturile cu încasare, suma trebuie să coincidă cu valoarea facturii/facturilor externe care va/vor evidenţia suma netă de încasat în valută.
   În cazul exporturilor fără încasare, se va completa valoarea facturată a mărfurilor exportate, corespunzătoare rubricii 22 din Declaraţia vamală de export.
   Caseta 7
   Termen de încasare şi/sau data încasării
   Termenul de încasare se completează obligatoriu cu excepţia cazurilor menţionate la categoria fără încasare (aport în natură la capital social, retur marfă, barter/cliring/compensare/cooperare, mostre, export promoţional, altele).
   Pentru operaţiuni cu încasare la vedere (BE13, BE21, BE31, BE41 şi BE51) termenul maxim de încasare este cel stabilit în Instrucţiunile nr. 1/15.086/1995, respectiv de 60 de zile calendaristice de la data DVE pentru zona Europa şi Orientul Mijlociu şi de 90 de zile calendaristice de la data DVE pentru celelalte zone geografice.
   Pentru operaţiuni cu încasare la termen (BE15), termenul maxim de încasare este de 5 zile de la scadenţa plăţii prevăzute în contractele externe, conform Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996.
   Pentru operaţiunile corespunzătoare casetei BE17 (mostre, export promoţional cu încasare sau marfă livrată în consignaţie), termenul maxim de încasare este de 15 zile de la ultimul termen contractual.
   În situaţia compensărilor se va completa termenul realizării importului, de maximum 90 de zile calendaristice de la data efectuării exportului.
   În cazul exportului temporar se va preciza data până la care este valabilă operaţiunea.
   În cazul încasărilor în tranşe (parţiale), se va completa termenul de încasare corespunzător fiecărei tranşe înscrise în caseta 6.
   Completarea termenelor de încasare se va face respectând ordinea în care s-au precizat sumele în caseta 6.
   Autorizaţia Băncii Naţionale a României se completează în cazul exporturilor decurgând din operaţiuni valutare financiare şi de capital, supuse autorizării B.N.R.
   Caseta 8
   Ţara de destinaţie a mărfii se completează conform standardului ISO-3166-93 (listă minimală - anexa nr. 6), respectând aceeaşi codificare cu cea din DVE.
   Caseta 9
   Ţara cumpărătorului se completează conform standardului ISO-3166-93 (listă minimală - anexa nr. 6), respectând aceeaşi codificare cu cea din DVE.
   Caseta 10
   Contract extern şi Factura externă s e completează cu numărul şi data acestora.
   Caseta 11
   Specificarea mărfurilor vămuite se completează,la codul mărfurilor specificându-se primele 4 caractere din codul folosit în DVE.
   În cazul depăşirii numărului de poziţii imprimate pe DIV, la exemplarele nr. 2 şi 3 DIV se va ataşa câte un exemplar din specificaţia mărfurilor, făcându-se menţiunea "conform specificaţiei anexate".
   Caseta 12
   Nr. DVE şi data se completează obligatoriu de organele vamale, astfel:
   2 caractere reprezintă codul punctului vamal în cadrul vămii;
   6 caractere reprezintă numărul DVE, aliniat la stânga;
   1 caracter reprezintă codul prin care se indică procedura vamală pentru care este depusă declaraţia vamală.
   Codurile folosite pentru procedura vamală sunt:
   1 - export definitiv;
   2 - export temporar;
   3 - reexport;
   7 - antrepozitare.
   Caseta 13
   Alte detalii se completează, după caz, astfel:
   ▪ Dacă s-a bifat BE17:
   *mostre
   *export promoţional
   *marfă livrată în consignaţie.
   ▪ Dacă s-a bifat rubrica "Altele" - fără încasare, detalii care să argumenteze neîncasarea, cu respectarea Instrucţiunilor nr. 1/15.086/1995;
   ▪ Orice alte detalii cu privire la sume şi termene de încasare.
   Caseta 14
   Se completează de exportator, pentru autenticitatea Declaraţiei de încasare valutară.
   Caseta 15
   Se completează de organele vamale la momentul vămuirii mărfurilor exportate, specificându-se denumirea, codul vămii (conform nomenclatorului vamal) şi data trecerii frontierei vamale române, în format zi/lună/an.