Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 27 din 19.dec.2006
Monitorul Oficial, Partea I 1044 29.dec.2006
Intrare în vigoare la 29.dec.2006
pentru modificarea şi completarea Normei Băncii Naţionale a României nr. 4/2006 privind procedura de notificare şi înscrierea în registre a instituţiilor financiare nebancare

   În temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,

   Banca Naţională a României emite prezenta normă.

   Articol unic. - Norma Băncii Naţionale a României nr. 4/2006 privind procedura de notificare şi înscrierea în registre a instituţiilor financiare nebancare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 3 mai 2006, se modifică şi se completează după cum urmează:
   1. Preambulul va avea următorul cuprins:
   "Având în vedere dispoziţiile art. 23 alin. (1), art. 59, art. 62 alin. (2), art. 63 alin. (3) şi (31) şi ale art. 65 din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006,
   în temeiul prevederilor art. 72 din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr. 28/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,
   Banca Naţională a României emite prezenta normă."
   2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
   "Art. 1. - Prezenta normă reglementează procedura de notificare, precum şi cerinţele, termenele şi documentaţia necesare înscrierii în registre a instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice române, a sucursalelor din România ale instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine, care se vor constitui în conformitate cu prevederile titlului I din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, denumită în continuare ordonanţă, şi a entităţilor înscrise în listele prevăzute la art. 62 alin. (1) şi (11) din ordonanţă, precum şi, după caz, a celor care rezultă din reorganizarea acestora."
   3. La articolul 3, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
   "Art. 3. - (1) Instituţiile financiare nebancare, cu excepţia caselor de amanet, a caselor de ajutor reciproc şi a persoanelor juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil, pot include în obiectul de activitate una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a), b), c) şi f) din ordonanţă, precum şi activităţile prevăzute la art. 7 alin. (2)-(4) şi cele care pot fi încadrate la art. 8 din ordonanţă, în măsura în care sunt legate de activitatea de creditare."
   4. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
   "(2) Activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. d) din ordonanţă poate fi efectuată numai de către instituţiile financiare nebancare organizate sub forma caselor de amanet, activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e) din ordonanţă poate fi efectuată numai de către instituţiile financiare nebancare organizate sub forma caselor de ajutor reciproc, iar activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e1) din ordonanţă poate fi efectuată numai de către instituţiile financiare nebancare organizate sub forma persoanelor juridice fără scop patrimonial care acordă credite exclusiv din fonduri publice ori puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil."
   5. La articolul 3, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4nr. 266/2006, derulau, pe lângă activităţi de creditare din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale cu caracter rambursabil/nerambursabil, şi activităţi de creditare din fonduri private."
   19. După articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 261, cu următorul cuprins:
   "Art. 261. - (1) În vederea înscrierii în Registrul general, în termen de cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 266/2006, entităţile care provin din reorganizarea persoanelor juridice fără scop patrimonial care, la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, derulau, pe lângă activităţi de creditare din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale cu caracter rambursabil/nerambursabil, şi activităţi de creditare din fonduri private vor remite Băncii Naţionale a României cererea de înscriere în Registrul general, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de documentaţia prevăzută la art. 26 alin. (1), cu excepţia lit. c), d) şi j).
   (2) În locul documentelor prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. c), d) şi j) se vor remite:
   (i) hotărârea organului statutar privind majorarea capitalului social după data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006;
   (ii) în cazul în care entitatea respectivă remite Băncii Naţionale a României documentul prevăzut la lit. i), aceasta trebuie să remită şi documentul emis de instituţia de credit la care au fost efectuate vărsămintele aferente majorării capitalului social, conform hotărârii organului statutar, din care să rezulte sumele vărsate de fiecare dintre acţionari;
   (iii) descrierea activităţii desfăşurate, a structurii organizatorice, precum şi situaţiile financiare aferente ultimilor 2 ani, cuprinzând bilanţul, contul de profit şi pierdere, situaţia modificării capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politicile contabile şi notele explicative. În cazul în care entităţile solicitante s-au constituit de mai puţin de 2 ani, se remite cea mai recentă situaţie financiară. În situaţia în care entitatea solicitantă a fost supusă unui proces de reorganizare prin fuziune după data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, se remite şi bilanţul de fuziune.
   (3) În cazul entităţilor care la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006 îndeplineau cerinţele privind nivelul minim al capitalului social prevăzut de ordonanţă şi de reglementările emise în aplicarea acesteia şi care ulterior acestei date nu au mai efectuat modificări ale capitalului social, în locul documentelor prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a) şi b) se remite o situaţie semnată de reprezentanţii legali ai solicitantului din care să rezulte nivelul şi structura pe acţionari a capitalului social subscris şi vărsat la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, însoţită de bilanţul întocmit pentru aceeaşi dată."
   20. După articolul 32 se introduce un nou articol, articolul 321, cu următorul cuprins:
   "Art. 321. - În vederea înregistrării în Registrul de evidenţă, în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr. 266/2006, persoanele juridice fără scop patrimonial care desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil, remit Băncii Naţionale a României cererea de înscriere în Registrul de evidenţă, prevăzută în anexa nr. 1b, însoţită de documentele prevăzute la art. 221 şi de o declaraţie pe propria răspundere din partea conducătorilor acesteia, din care să rezulte faptul că respectiva entitate desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil."
   21. Anexa nr. 1b va avea următorul cuprins:
   "Anexa nr. 1b

   Cerere de înscriere în Registrul de evidenţă*)
   
Subsemnatul/subsemnaţii .................................................................................................
(numele şi prenumele)
în calitate de reprezentant/reprezentanţi legal/legali al/ai ............................................................
(denumirea casei de ajutor reciproc/casei de
amanet/persoanei juridice fără scop patrimonial care
desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din
fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri
interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil,
pentru care se solicită înscrierea în Registrul de evidenţă)
solicit/solicităm înscrierea în Registrul de evidenţă a .................................................................
(denumirea casei de ajutor reciproc/casei de
amanet/persoanei juridice fără scop patrimonial care
desfăşoară activitate de acordare de credite exclusiv din
fonduri publice sau puse la dispoziţie în baza unor acorduri
interguvernamentale, cu caracter rambursabil/nerambursabil,
pentru care se solicită înscrierea în Registrul de evidenţă)

În susţinerea cererii mele/noastre anexez/anexăm următoarea documentaţie, în conformitate cu prevederile Normelor
privind procedura de notificare şi înscrierea în registre a instituţiilor nebancare**) ..................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
Adresa noastră de contact este .......................................................................................
Telefon .........................................
Fax .............................................

Data ............................. Semnătura ...............................

   ___________
   *) Cererea va fi adresată Băncii Naţionale a României - Direcţia reglementare şi autorizare.
   **) În cazul neprezentării unor documente, prezentării unor documente necorespunzătoare sau al existenţei altor deficienţe, se vor face precizări suplimentare."

   22. La anexa nr. 2, ultimul alineat va avea următorul cuprins:
   "se completează de către administratorii, acţionarii semnificativi, reprezentantul permanent al administratorului, auditorul financiar ai/al instituţiei financiare nebancare (persoane fizice);".

   Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu

   Bucureşti, 19 decembrie 2006.
   Nr. 27.