Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 3 , Rep. (1) din 22.ian.1999
Monitorul Oficial, Partea I 887 9.dec.2002
Intrare în vigoare la 9.dec.2002
privind modificările în situaţia băncilor

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   Art. 1. - Termenii şi expresiile utilizate în prezentele norme au semnificaţia prevăzută la art. 3 din Legea bancară nr. 58/1998.
   De asemenea, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
   a) aprobare prealabilă a Băncii Naţionale a României, denumită în continuare aprobare prealabilă, este aprobarea care se solicită Băncii Naţionale a României şi de obţinerea căreia este condiţionată punerea în aplicare a hotărârii organelor statutare ale băncii în cazurile prevăzute la art. 2 lit. a), b), c), d), g) şi h) din prezentele norme sau exercitarea funcţiei de către conducătorii băncii ori a dreptului de vot de către acţionarii semnificativi;
   b) act constitutiv - contractul şi/sau statutul băncii ori înscrisul unic purtând această denumire, pe baza căruia banca s-a constituit;
   c) sedii secundare - sucursale, agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică ale băncii;
   d) hotărârea organului statutar - hotărârea adunării generale a acţionarilor sau, după caz, a consiliului de administraţie, în cazul băncilor persoane juridice române, respectiv hotărârea organelor de conducere ale băncii străine sau a conducerii sucursalei din România a acesteia, luată în limitele mandatului acordat, în cazul sucursalelor băncilor străine.

   CAPITOLUL II
 Modificări supuse aprobării prealabile

   Art. 2. - Sunt supuse aprobării prealabile modificările în situaţia băncilor referitoare la:
   a) denumirea;
   b) sediul social;
   c) obiectul de activitate;
   d) nivelul capitalului social;
   e) acţionarii semnificativi;
   f) conducătorii şi administratorii băncii;
   g) deschiderea de către băncile persoane juridice române de reprezentanţe şi sucursale în străinătate, precum şi extinderea reţelei de sucursale şi alte sedii secundare pe teritoriul României, în situaţia prevăzută la art. 39 din prezentele norme;
   h) auditorul independent.
   În cazul sucursalelor băncilor străine, sunt supuse aprobării prealabile:
   a) modificările prevăzute la alin. 1 lit. b), c) şi f) de mai sus;
   b) majorarea capitalului de dotare prin utilizarea rezervelor constituite din profitul net, existente în sold potrivit ultimului bilanţ contabil, şi cea realizată prin utilizarea rezervelor din influenţe de curs valutar aferente aprecierii disponibilităţilor în valută reprezentând capital de dotare în valută;
   c) modificările privind extinderea reţelei teritoriale, conform art. 40 alin. 4 din prezentele norme.
   Art. 3. - Băncile vor proceda la înregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor corespunzătoare modificărilor care, potrivit prevederilor legale în vigoare, sunt supuse acestei formalităţi numai după obţinerea aprobării prealabile a Băncii Naţionale a României. O copie de pe documentul care atestă înscrierea menţiunilor respective va fi transmisă Băncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la efectuarea înregistrării.

   SECŢIUNEA I
Denumirea şi sediul social

   Art. 4. - În cazul stabilirii unei noi denumiri a băncii, se vor respecta condiţiile prevăzute în normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României.
   Cererea de aprobare a modificării denumirii, semnată de unul dintre conducători, va fi însoţită şi de hotărârea organului statutar privind respectiva modificare.
   Art. 5. - În situaţia schimbării sediului social al băncii, persoană juridică română, sau a sediului sucursalei băncii străine, spaţiul destinat să constituie noul sediu nu poate fi amplasat la subsolurile clădirilor sau la etajele ansamblurilor de locuinţe şi trebuie să corespundă ca suprafaţă, condiţii de securitate şi dotări activităţilor propuse a fi desfăşurate.
   Art. 6. - Cererea de aprobare a schimbării sediului social al băncii sau a sediului sucursalei, semnată de unul dintre conducători, va fi însoţită de hotărârea organului statutar privind respectiva modificare şi de dovada deţinerii cu titlu legal a spaţiului aferent sediului social/sediului, care se va materializa într-un act de proprietate încheiat în formă autentică, transcris în registrul de transcripţiuni imobiliare de pe lângă judecătoria unde se află imobilul sau o copie legalizată de pe acesta, într-un contract de închiriere sau de subînchiriere, în original sau în copie legalizată, înregistrat la autoritatea fiscală (în cazul contractului de subînchiriere se va prezenta şi consimţământul scris al proprietarului, concretizat într-o declaraţie încheiată în formă autentică, precum şi contractul de închiriere în original sau în copie legalizată, înregistrat la autoritatea fiscală) etc.
   În cererea de aprobare se va preciza clar adresa spaţiului destinat să constituie sediul social al băncii, respectiv sediul sucursalei, şi se vor indica numerele de telefon/fax.
   Orice schimbare privind denumirea străzii sau numerele de telefon/fax se va notifica Băncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la data la care a intervenit schimbarea respectivă.

   SECŢIUNEA II
Obiectul de activitate

   Art. 7. - Băncile persoane juridice române şi sucursalele băncilor străine pot desfăşura activităţile prevăzute la art. 8 din Legea nr. 58/1998 în condiţiile arătate la articolul respectiv, aşa cum acestea au fost prevăzute în autorizaţia eliberată de către Banca Naţională a României.
   În cazul sucursalelor băncilor străine, activităţile desfăşurate nu pot excede obiectului de activitate al băncii străine respective.
   Orice modificare a obiectului de activitate, în sensul completării, reformulării sau restrângerii acestuia, este supusă aprobării prealabile.
   În obiectul de activitate autorizat al unei bănci persoană juridică română sau al sucursalei unei bănci străine nu vor fi incluse activităţile pe care, potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 58/1998, băncile nu le pot efectua în mod direct şi nici activităţile care nu sunt definitorii pentru scopul în care o bancă se constituie şi funcţionează.
   Art. 8. - Cererea de aprobare, semnată de unul dintre conducătorii băncii, va fi însoţită de hotărârea organului statutar privind modificarea obiectului de activitate.
   În cazul operaţiunilor pentru care, potrivit unor legi speciale, este necesară şi aprobarea prealabilă (aviz) din partea altor autorităţi, va fi prezentată şi această aprobare (aviz).

   SECŢIUNEA III
Capitalul social şi capitalul de dotare

   Art. 9. - Majorarea capitalului social, inclusiv cea realizată pentru atingerea limitei minime a capitalului social, prevăzută în reglementările Băncii Naţionale a României, precum şi reducerea acestuia sunt supuse aprobării prealabile.
   Art. 10. - În cazul majorării capitalului social, cererea de aprobare semnată de unul dintre conducătorii băncii va fi însoţită de hotărârea organului statutar, din care să rezulte:
   -suma cu care urmează să se majoreze capitalul social;
   -nivelul capitalului social preconizat a se realiza în urma acţiunii de majorare;
   -modalitatea în care se va realiza majorarea solicitată.
   Art. 11. - Pentru majorarea capitalului social prin utilizarea surselor prevăzute la art. 41 din Legea nr. 58/1998, se va completa şi macheta prevăzută în anexa la prezentele norme.
   Art. 12. - În caz de reducere a capitalului social, hotărârea organului statutar va trebui să respecte minimul de capital social, să arate motivele pentru care se face reducerea şi modalitatea de realizare a acesteia.
   Art. 13. - Majorarea capitalului de dotare al sucursalelor băncilor străine, inclusiv cea realizată pentru atingerea limitei minime prevăzute prin reglementările Băncii Naţionale a României, prin utilizarea surselor menţionate la art. 2 alin. 2 lit. b), este supusă aprobării prealabile a Băncii Naţionale a României.
   Cererea de aprobare, semnată de unul dintre conducători, va fi însoţită de hotărârea organului statutar, din care să rezulte:
   -suma cu care urmează să se majoreze capitalul de dotare;
   -sursa ori sursele ce se vor utiliza pentru majorarea solicitată.

   SECŢIUNEA IV
Acţionari semnificativi

   Art. 14. - Persoana sau grupul de persoane care intenţionează să achiziţioneze o participaţie de cel puţin 5% din capitalul social al unei bănci sau să îşi majoreze o asemenea participaţie, astfel încât aceasta să atingă sau să depăşească niveluri reprezentând multiplii de 5% din capitalul social al băncii, trebuie să obţină aprobarea prealabilă potrivit prezentelor norme.
   Persoanele care solicită aprobarea prealabilă potrivit alin. 1 trebuie să îndeplinească condiţiile minime prevăzute de lege şi cerinţele specifice menţionate în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României.
   Art. 15. - Băncile vor organiza o evidenţă care să le permită identificarea acţionarilor semnificativi. În acest scop, vor solicita acţionarilor lor, indiferent de cota de participare, informaţiile necesare în vederea calificării acestora în categoria "acţionari semnificativi", în sensul prevederilor art. 3 din Legea nr. 58/1998.
   Art. 16. - Băncile vor comunica de îndată Băncii Naţionale a României identitatea persoanelor care se încadrează în prevederile art. 14 din prezentele norme şi vor întreprinde demersurile necesare pentru transmiterea la Banca Naţională a României a cererii şi documentaţiei necesare în vederea solicitării aprobării prealabile.
   Băncile nu vor permite persoanelor care se încadrează în prevederile art. 14 din prezentele norme să îşi exercite dreptul de vot corespunzător acţiunilor deţinute peste participaţia aprobată de Banca Naţională a României, sub sancţiunea nulităţii hotărârii respective, dacă fără votul aferent acestor acţiuni nu s-ar fi obţinut majoritatea cerută.
   Art. 17. - Cererea de aprobare a persoanelor prevăzute la art. 14 va fi semnată de unul dintre conducătorii băncii şi de persoanele în cauză.
   Documentaţia care se prezintă în susţinerea cererii de aprobare este cea prevăzută pentru fondatori în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României. În cazul grupurilor de persoane documentaţia prevăzută se va transmite pentru fiecare dintre persoanele care fac parte din grup.
   În cazul în care o bancă străină intenţionează să achiziţioneze o participaţie reprezentând 50% sau mai mult din capitalul social al băncii ori o participaţie semnificativă care îi va permite acesteia să exercite controlul efectiv asupra conducerii şi politicii băncii, se va prezenta şi o declaraţie din partea autorităţii de supraveghere bancară din ţara de origine cu privire la viabilitatea băncii străine respective.
   Evaluarea persoanelor fizice şi juridice care solicită aprobare potrivit prevederilor prezentei secţiuni se va face pe baza cerinţelor specifice aplicabile în cazul fondatorilor şi acţionarilor semnificativi ai băncii, prevăzute de lege şi de normele menţionate la alin. 2.
   Art. 18. - Anual, în termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar-contabil precedent, băncile vor transmite Băncii Naţionale a României informaţii financiare în legătură cu acţionarii semnificativi (bilanţ contabil pentru persoanele juridice şi declaraţie de venit, în forma prezentată în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României, pentru persoanele fizice). Această obligaţie nu priveşte acţionarii semnificativi care sunt bănci, persoane juridice române.
   Trimestrial, în termen de 15 zile de la încheierea trimestrului, băncile vor comunica Băncii Naţionale a României o situaţie a acţionarilor semnificativi (identitatea, domiciliul şi cetăţenia, în cazul persoanelor fizice, naţionalitatea şi sediul, în cazul persoanelor juridice, suma, numărul de acţiuni deţinute şi procentul participaţiei la capitalul social).

   SECŢIUNEA V
Conducătorii şi administratorii băncii

   Art. 19. - Calitatea conducătorilor şi administratorilor băncii trebuie să corespundă condiţiilor prevăzute de lege şi de reglementările emise în aplicarea acesteia.
   Evaluarea persoanelor menţionate la alin. 1 se va face pe baza cerinţelor specifice cuprinse în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României.
   Art. 20. - Documentaţia aferentă cererii de aprobare semnate de unul dintre conducătorii băncii este prevăzută în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României; ea va fi însoţită şi de hotărârea organului statutar.
   Art. 21. - Schimbarea de pe o funcţie de conducere pe o altă funcţie de conducere în cadrul aceleiaşi bănci a unui conducător aprobat nu este supusă aprobării prealabile, urmând să fie notificată Băncii Naţionale a României conform dispoziţiilor cuprinse în cap. III.
   Art. 22. - Dispoziţiile art. 19-21 se aplică în mod corespunzător şi în cazul sucursalelor băncilor străine.
   Art. 23. - În situaţia în care, din diferite motive, nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege privind numărul conducătorilor şi/sau cetăţenia acestora şi, potrivit dispoziţiilor legale şi/sau statutare, aceste condiţii nu pot fi îndeplinite altfel, banca va convoca de îndată adunarea generală a acţionarilor, care va proceda la numirea altor persoane în calitate de conducător.
   Completarea numărului de conducători, cu respectarea condiţiei privind cetăţenia acestora, se va realiza în termen de cel mult 3 luni de la data apariţiei situaţiei prevăzute la alin. 1.
   Dispoziţiile alin. 1 şi 2 se aplică în mod corespunzător şi în cazul sucursalelor băncilor străine.

   SECŢIUNEA VI
Deschiderea de către băncile persoane juridice române de reprezentanţe
şi sucursale sau de alte sedii secundare în străinătate

   Art. 24. - În cazul deschiderii în străinătate a unei reprezentanţe, sucursale sau a unui alt sediu secundar, cererea de aprobare semnată de unul dintre conducătorii băncii va fi însoţită de:
   a) hotărârea organului statutar, din care să rezulte:
   -operaţiunile care urmează a fi desfăşurate de sediul secundar (care nu pot excede obiectului de activitate al băncii, aşa cum a fost autorizat de Banca Naţională a României);
   -capitalul de dotare al sediului secundar (dacă este cazul);
   -identitatea conducătorilor sediului secundar;
   -adresa sediului secundar;
   b) studiul de fezabilitate, din care să rezulte oportunitatea deschiderii respectivului sediu secundar şi care să cuprindă informaţii cu privire la sistemul de supraveghere bancară, legislaţia privind secretul bancar şi prevenirea spălării banilor, standardele privind cunoaşterea clientelei, existente în ţara în care se intenţionează deschiderea sediului secundar;
   c) curriculum vitae şi certificatul de cazier judiciar ale conducătorilor desemnaţi ai sediului secundar.
   Art. 25. - La acordarea aprobării prealabile, în aplicarea dispoziţiilor prezentei secţiuni, se vor avea în vedere şi reglementările valutare privind autorizarea transferului de capital.

   SECŢIUNEA VII
Auditorul independent

   Art. 26. - Fiecare bancă persoană juridică română va avea un auditor independent, numit în conformitate cu prevederile art. 61 din Legea nr. 58/1998 şi aprobat de Banca Naţională a României.
   Art. 27. - În cazul schimbării auditorului independent, cererea de aprobare semnată de unul dintre conducătorii băncii va fi însoţită de documentaţia prevăzută în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României.

   CAPITOLUL III
 Notificări

   Art. 28. - Băncile persoane juridice române vor notifica Băncii Naţionale a României, în termen de 5 zile de la data înregistrării menţiunilor corespunzătoare în registrul comerţului, modificările privind:
   a) schimbarea unui conducător aprobat de pe o funcţie de conducere pe o altă funcţie de conducere;
   b) cenzorii şi cenzorii supleanţi;
   c) actul constitutiv, altele decât cele supuse aprobării prealabile;
   d) reţeaua de sucursale şi alte sedii secundare pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile cap. IV din prezentele norme.
   Art. 29. - În cazurile prevăzute la art. 28 lit. a)-c) din prezentele norme, notificarea va fi însoţită de hotărârea organului statutar referitoare la modificarea respectivă şi de copia de pe documentul care atestă înscrierea menţiunilor corespunzătoare în registrul comerţului.
   Art. 30. - În cazul schimbării unui conducător de pe o funcţie de conducere pe o altă funcţie de conducere se va prezenta şi o declaraţie sub semnătura persoanei în cauză, prin care să se confirme că informaţiile cuprinse în documentaţia existentă în evidenţele Băncii Naţionale a României nu au suferit modificări sau, după caz, să se comunice modificările intervenite.
   Persoanele desemnate în calitate de cenzor trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de lege; pentru aceste persoane, notificarea va fi însoţită şi de documentaţia prevăzută pentru cenzori în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României.
   Art. 31. - În termen de 5 zile de la data începerii efectuării de operaţiuni bancare, conform obiectului de activitate autorizat, banca va notifica acest lucru Băncii Naţionale a României şi va transmite acesteia reglementările interne, aprobate de organele statutare, privind desfăşurarea operaţiunilor cu care şi-a început activitatea şi cele privind constituirea comitetului de risc, a comitetului de administrare a activelor şi pasivelor şi a comitetului de credite, prevăzute de lege, din care să rezulte atribuţiile, procedura de lucru şi componenţa acestora, conform cerinţelor cuprinse în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României.
   Pe măsura extinderii activităţii cu efectuarea altor operaţiuni bancare, în limita obiectului de activitate autorizat, banca va transmite Băncii Naţionale a României reglementările interne corespunzătoare, aprobate de organele statutare, în termen de 5 zile de la data începerii efectuării operaţiunilor respective.
   Modificările operate în reglementările proprii se vor notifica Băncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la aprobarea acestora de către organele statutare ale băncii şi vor deveni aplicabile de la data notificării.
   Reglementările interne ale băncii trebuie să prevadă cel puţin metodologia de identificare şi cuantificare a riscurilor specifice activităţii bancare, modalităţile de acoperire a acestora şi procedura de aprobare a operaţiunilor în funcţie de riscurile asociate acestora.
   Art. 32. - Sucursalele băncilor străine vor notifica, în termen de 10 zile de la realizarea lor, modificările privind:
   a) schimbarea unui conducător de pe o funcţie de conducere pe o altă funcţie de conducere în cadrul sucursalei; în acest caz se vor aplica în mod corespunzător prevederile art. 30 alin. 1;
   b) persoana sau persoanele care, potrivit art. 60 din Legea nr. 58/1998, urmează să verifice şi să semneze bilanţul sucursalei; pentru aceste persoane va fi prezentată documentaţia prevăzută în Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României, din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor prevăzute în aceste norme;
   c) capitalul de dotare, cu excepţia modificărilor supuse aprobării prealabile potrivit art. 2 alin. 2;
   d) reţeaua de sedii secundare de pe teritoriul României, potrivit cap. IV din prezentele norme.
   Notificarea va fi însoţită şi de hotărârea organului statutar referitoare la respectivele modificări.
   Hotărârea privind reducerea capitalului de dotare trebuie să respecte nivelul minim prevăzut în reglementările Băncii Naţionale a României, şi să arate motivele pentru care se face reducerea şi modalitatea de realizare a acesteia.
   Reducerea capitalului de dotare se poate realiza fie prin retragerea de către banca străină a unei părţi din fondurile puse la dispoziţie sucursalei cu caracter permanent sub formă de capital de dotare, fie prin acoperirea pierderilor la nivelul sucursalei, realizate în exerciţiile financiare precedente şi/sau la încheierea exerciţiului financiar.
   Art. 33. - Băncile străine care au fost autorizate să funcţioneze pe teritoriul României printr-o sucursală vor notifica Băncii Naţionale a României, în termen de 30 de zile de la realizarea lor, modificările privind:
   a) denumirea şi sediul social al băncii străine;
   b) orice situaţie a băncii străine, rezultată din acţiuni de fuziune sau dizolvare (în aceste situaţii, se vor prezenta şi documentele necesare din partea autorităţii de supraveghere din ţara de origine).
   Anual, băncile străine vor transmite Băncii Naţionale a României informaţii privind situaţia lor financiară (raport anual).

   CAPITOLUL IV
 Reţeaua teritorială

   Art. 34. - Deschiderea de sedii secundare pe teritoriul României de către băncile persoane juridice române şi desfiinţarea acestora vor fi notificate Băncii Naţionale a României, împreună cu hotărârea organului statutar referitoare la aceasta, în termen de 5 zile de la data înregistrării în registrul comerţului a menţiunilor corespunzătoare.
   Art. 35. - Persoanele desemnate să asigure conducerea unui sediu secundar al unei bănci trebuie să aibă o bună reputaţie, studii superioare economice sau juridice şi experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul financiar-bancar, în cazul conducătorilor sediilor secundare, cărora le-au fost delegate competenţe privind aprobarea de credite şi, respectiv, de cel puţin 1 an, în cazul conducătorilor celorlalte sedii secundare.
   Evaluarea calităţii acestor persoane se va face pe baza criteriilor specifice prevăzute pentru administratorii băncilor. Pentru îndeplinirea condiţiei de experienţă profesională prevăzute la alin. 1 persoanele desemnate să asigure conducerea unui sediu secundar al unei bănci trebuie să fi lucrat în una sau mai multe dintre entităţile prevăzute în anexa nr. 9 la Normele privind autorizarea băncilor, într-un compartiment a cărui activitate este relevantă pentru specificul entităţii respective, sau să fi asigurat conducerea efectivă a unei astfel de entităţi.
   Nu vor putea fi desemnate în această calitate persoanele care sunt supuse vreunei interdicţii de a conduce o instituţie financiar-bancară, persoanele cărora li s-a retras aprobarea de către Banca Naţională a României, potrivit art. 69 din Legea nr. 58/1998, sau care au fost înlocuite, potrivit art. 70 din aceeaşi lege, ca urmare a unei măsuri de remediere luate de o bancă.
   Art. 36. - În cazul deschiderii unui sediu secundar, se vor comunica Băncii Naţionale a României:
   a) statutul sediului secundar (sucursală, agenţie etc.);
   b) adresa completă şi numărul de telefon şi/sau de fax ale sediului secundar;
   c) identitatea persoanei desemnate să asigure conducerea sediului secundar, însoţită de curriculum vitae şi de certificatul de cazier judiciar;
   d) copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în cazul deschiderii unei sucursale, respectiv de pe cererea de înscriere a menţiunilor, în cazul deschiderii altor sedii secundare cărora nu li s-a conferit statut de sucursală.
   Orice modificare a elementelor menţionate la alin. 1 va fi notificată Băncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la data producerii acesteia.
   Art. 37. - Sucursalele Băncii Naţionale a României vor deschide conturi pentru sediile secundare ale băncilor numai pe baza comunicării privind deschiderea sediului secundar respectiv, primită din partea Direcţiei generale autorizare, reglementare şi supraveghere prudenţială a societăţilor bancare.
   Art. 38. - Băncile vor lua măsurile prudenţiale care se impun pentru limitarea riscurilor implicate de extinderea reţelei de sucursale şi de alte sedii secundare.
   Art. 39. - În situaţiile în care Banca Naţională a României va constata o evoluţie necorespunzătoare a indicatorilor de prudenţă bancară ai unei bănci, va putea interzice acesteia extinderea liberă a reţelei de sucursale şi de alte sedii secundare, orice deschidere de sedii secundare noi urmând a fi supusă aprobării prealabile.
   Art. 40. - Băncile cu sediul în străinătate pot deschide sucursale pe teritoriul României în condiţiile stabilite prin Normele privind autorizarea băncilor, emise de Banca Naţională a României.
   Deschiderea de către băncile străine a unor sedii secundare în subordinea sucursalei lor din România se va notifica Băncii Naţionale a României, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 34, 35 şi 36 din prezentele norme.
   În cazul deschiderii sediului secundar, pe baza hotărârii conducerii sucursalei din România a băncii străine, se va prezenta şi acordul băncii străine.
   Prevederile art. 38 şi 39 din prezentele norme sunt aplicabile şi în cazul extinderii reţelei teritoriale a sucursalelor băncilor străine.

   CAPITOLUL V
 Dispoziţii tranzitorii şi finale

   Art. 41. - Cererile de aprobare şi notificările privind modificările în situaţia băncii menţionate în prezentele norme, precum şi documentaţia aferentă, împreună cu hotărârea organelor statutare în problema respectivă, se vor transmite Băncii Naţionale a României - Direcţia generală autorizare, reglementare şi supraveghere prudenţială a societăţilor bancare.
   Documentaţia trebuie să fie prezentată în limba română.
   Pentru documentele redactate într-o limbă străină va fi prezentată şi traducerea legalizată a acestora.
   Documentele emise sau legalizate de o autoritate străină vor fi supralegalizate în condiţiile prevăzute de lege ori vor purta apostila prevăzută de Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961. În cazul în care se invocă o situaţie de înlăturare a acestor cerinţe, se va prezenta o confirmare în acest sens din partea autorităţilor române sau străine competente, sarcina probei revenind celui care invocă o asemenea situaţie.
   Art. 42. - În scopul aplicării corespunzătoare a prezentelor norme, Banca Naţională a României poate solicita băncilor orice alte documente şi informaţii, dacă cele prezentate sunt incomplete sau insuficiente.
   Art. 43. - Banca Naţională a României va putea respinge o cerere de aprobare înaintată potrivit prezentelor norme, dacă nu sunt îndeplinite cerinţele legii şi ale normelor date în aplicarea acesteia.
   În cazul modificărilor în situaţia băncii supuse notificării, care nu sunt conforme legii sau reglementărilor emise în aplicarea acesteia, Banca Naţională a României va dispune remedierea deficienţelor existente. În cazul în care acestea nu sunt remediate în termenul stabilit de Banca Naţională a României, devin incidente prevederile art. 45.
   Prevederile alin. 2 se aplică în mod corespunzător şi în situaţiile în care, pe baza analizei efectuate, Banca Naţională a României constată că normele interne ale băncii nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 31.
   Art. 44. - Hotărârea Băncii Naţionale a României cu privire la aprobarea sau respingerea unei cereri înaintate potrivit prezentelor norme va fi comunicată în scris solicitantului, împreună cu motivele care au stat la baza acesteia, în cazul respingerii cererii.
   Art. 45. - Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 69 din Legea nr. 58/1998 şi/sau a măsurilor prevăzute la art. 70 din aceeaşi lege.
   În cazul acţionarilor semnificativi care nu au solicitat sau au solicitat şi nu au obţinut aprobarea prealabilă pentru acţiunile pe care le deţin, se vor aplica prevederile art. 73 din Legea nr. 58/1998, termenul de 3 luni începând să curgă de la data comunicării hotărârii Băncii Naţionale a României de respingere a cererii de aprobare a participaţiei acţionarului semnificativ, iar în cazul în care nu s-a solicitat o asemenea aprobare, de la data comunicării actului prin care Banca Naţională a României dispune acţionarului semnificativ vânzarea acţiunilor deţinute peste participaţia aprobată de Banca Naţională a României.
   În cazul în care se constată că fondurile utilizate pentru efectuarea vărsămintelor la capitalul social al băncii de către acţionarii semnificativi reprezintă sume împrumutate de aceştia ori sume puse la dispoziţia lor de alte persoane fizice sau juridice, vor fi aplicate în mod corespunzător prevederile art. 73 alin. 2 din Legea nr. 58/1998.
   Art. 46. - În cazul în care Banca Naţională a României constată că acţionarii, conducătorii şi administratorii aprobaţi ai unei bănci nu mai îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege şi de reglementările emise în aplicarea acesteia, Banca Naţională a României va proceda la retragerea aprobării, conform prevederilor art. 69 şi 70 din Legea nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, la retragerea autorizaţiei băncii, conform prevederilor art. 16 din aceeaşi lege.
   În conformitate cu prevederile art. 27 din Legea nr. 58/1998, persoana căreia i s-a retras aprobarea în calitate de conducător al unei bănci decade şi din calitatea de administrator.
   Art. 47. - În conformitate cu dispoziţiile art. 32 din Legea nr. 58/1998, astfel cum a fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 137/2001, Banca Naţională a României poate decide asupra grupurilor de persoane care acţionează împreună şi care deţin o participaţie de cel puţin 5% din capitalul social al băncii. În aceste cazuri Banca Naţională a României va dispune măsura suspendării exerciţiului dreptului de vot al acţionarilor constituiţi în grup şi va solicita depunerea cererii de aprobare a grupului ca acţionar semnificativ, cu precizarea termenului în care trebuie prezentată aceasta; cererea va fi însoţită de documentaţia corespunzătoare pentru fiecare dintre persoanele constituite în grup.
   Dacă documentaţia necesară aprobării nu este prezentată în termenul stabilit la alin. 1 sau nu s-a obţinut aprobarea Băncii Naţionale a României, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 45 alin. 2.
   Art. 48. - În cazurile în care se constată că persoanele desemnate să asigure conducerea unui sediu secundar al unei bănci nu îndeplinesc condiţiile de reputaţie, pregătire şi experienţă profesională prevăzute de prezentele norme, Banca Naţională a României va dispune măsura înlocuirii acestora.
   Art. 49. - Prezentele norme intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
   Începând cu aceeaşi dată se abrogă Normele Băncii Naţionale a României nr. 2/1992 privind modificarea situaţiei societăţilor bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 7 aprilie 1992, Normele Băncii Naţionale a României nr. 7/1993 privind deschiderea de unităţi teritoriale de către societăţile bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 28 decembrie 1993, şi Precizările Băncii Naţionale a României nr. III/7.028/1996 privind reflectarea în contabilitate de către societăţile bancare, a principalelor operaţiuni decurgând din aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 40/1996 privind modificarea şi completarea reglementărilor referitoare la majorarea capitalului social al societăţilor bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 234 bis din 8 septembrie 1997.
   NOTĂ:
   Redăm mai jos prevederile art. II şi III din Normele Băncii Naţionale a României nr. 5/2002:
   Art. II. - Evaluarea cererilor de aprobare prealabilă nesoluţionate la data intrării în vigoare a prezentelor norme se va face avându-se în vedere condiţiile prevăzute de Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi cerinţele prevăzute de Normele nr. 3/1999, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme.
   Banca Naţională a României va evalua cererile de aprobare prealabilă prevăzute la alin. 1 pe baza documentaţiei prezentate în conformitate cu reglementările în vigoare la data depunerii cererii, putând solicita orice documente şi informaţii suplimentare, dacă cele prezentate nu sunt suficiente pentru a determina dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de noile reglementări.
   Art. III. - Persoanele care la data intrării în vigoare a prezentelor norme asigură conducerea unui sediu secundar al unei bănci/sucursale a unei bănci străine şi nu îndeplinesc condiţia de experienţă profesională prevăzută la art. 32nr. 252/1996, total, din care: │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼───┼────────────────┼──────────────────────────┤
│Rezerve din influenţe de curs valutar aferente │11 │ │ │
│aprecierii disponibilităţilor în valută reprezentând │ │ │ │
│capital social vărsat în valută │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┴───┴────────────────┴──────────────────────────┤
│e) În cazul majorării capitalului social prin utilizarea rezervelor constituite din profitul net, │
│existente în sold potrivit ultimului bilanţ contabil │
├─────────────────────────────────────────────────────┬───┬────────────────┬──────────────────────────┤
│Rezerve legale (simbol cont 512) total, din care: │12 │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼───┼────────────────┼──────────────────────────┤
│Rezerve legale din profitul net (simbol cont 5122) │13 │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼───┼────────────────┼──────────────────────────┤
│Rezerve statutare (simbol cont 513) │14 │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼───┼────────────────┼──────────────────────────┤
│Alte rezerve (simbol cont 519) total, din care: │15 │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼───┼────────────────┼──────────────────────────┤
│Rezerve din profitul net │16 │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┴───┴────────────────┴──────────────────────────┤
│f) În cazul majorării capitalului social prin utilizarea rezervelor provenite din diferenţe │
│favorabile din reevaluarea patrimoniului (băncile vor determina diferenţele favorabile din │
│reevaluarea patrimoniului numai pe baza unor acte normative emise în acest scop) │
├─────────────────────────────────────────────────────┬───┬────────────────┬──────────────────────────┤
│Alte rezerve (simbol cont 519) total, din care: │17 │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼───┼────────────────┼──────────────────────────┤
│Rezerve din diferenţe favorabile din reevaluarea │18 │ │ │
│patrimoniului │ │ │ │
└─────────────────────────────────────────────────────┴───┴────────────────┴──────────────────────────┘

   Informaţii cu privire la nivelul capitalului social rezultat în
urma majorării prin utilizarea surselor menţionate la lit. a)-f)
   
┌───────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────────┐
│Valoarea majorării capitalului social prin utilizarea surselor │ Suma (mii lei) │
│menţionate la lit. a)-f). │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────┤
│Numărul acţiunilor aferente sumei cu care se majorează │ (Nr.) │
│capitalul social prin utilizarea surselor menţionate la lit. a)-f),│ │
│distribuite tuturor acţionarilor existenţi. │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────┤
│Valoarea capitalului social rezultată în urma acţiunii de majorare.│ Suma (mii lei) │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────────┤
│Numărul total al acţiunilor rezultate în urma acţiunii de majorare │ (Nr.) │
│a capitalului social. │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────────┘

Preşedinte, Conducătorul compartimentului
........................... financiar-contabil,
.......................