Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Regulament nr. 9 din 13.noi.2007
Monitorul Oficial, Partea I 803 26.noi.2007
Intrare în vigoare la 26.noi.2007
privind monitorizarea sistemelor de plăţi, a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare şi a instrumentelor de plată

   Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b) şi ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările ulterioare, ale art. 404 şi 405 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 227/2007, ale art. 13 alin. (4) din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare,
   în temeiul art. 48 alin. (2) din Legea nr. 312/2004, cu modificările ulterioare,

   Banca Naţională a României adoptă prezentul regulament.

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte cadrul de desfăşurare de către Banca Naţională a României a activităţii de monitorizare a sistemelor de plăţi, a celor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare şi a instrumentelor de plată, în scopul identificării, evaluării şi reducerii riscurilor asociate acestora, precum şi ansamblul de principii generale şi de proceduri avute în vedere de Banca Naţională a României în îndeplinirea atribuţiei sale de promovare şi monitorizare a bunei funcţionări a sistemelor de plăţi în vederea asigurării stabilităţii financiare.
   Art. 2. - În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
   1. monitorizare - activitatea băncii centrale constând în obţinerea de informaţii cu privire la arhitectura şi funcţionarea unui sistem, evaluarea acestuia şi inducerea de schimbări, prin care se urmăreşte promovarea bunei funcţionări a sistemelor de plăţi şi a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, prin protejarea sistemului financiar de posibilele efecte de contaminare care pot surveni în situaţia în care unul sau mai mulţi participanţi la aceste sisteme întâmpină dificultăţi de lichiditate sau de credit, precum şi promovarea eficienţei şi siguranţei în funcţionare a sistemelor de plăţi şi a celor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
   2. efect de contaminare - posibilitatea ca neîndeplinirea obligaţiilor asumate de un participant la un sistem să genereze neîndeplinirea obligaţiilor asumate de către alţi participanţi, prin propagarea fie a riscului de lichiditate, fie a riscului de credit, fie a ambelor;
   3. administrator de sistem - persoana juridică ce stabileşte regulile sistemului şi răspunde de operarea sistemului conform regulilor de sistem;
   4. sistem de plăţi - sistem care, în înţelesul prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 1 din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, poate fi fie un sistem care permite efectuarea transferurilor de fonduri pe baza instrucţiunilor de plată aferente instrumentelor de plată sau a instrucţiunilor de plată aferente descărcării de obligaţii rezultate în urma unei operaţiuni de compensare, fie un sistem de plăţi care asigură compensarea fondurilor;
   5. sistem de plăţi care asigură compensarea fondurilor - sistem care realizează compensarea fondurilor potrivit art. 2 alin. (1) pct. 11 din Legea nr. 253/2004;
   6. instrument de plată - orice mijloc prin care se efectuează transferuri de fonduri sau retrageri de numerar;
   7. sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare - sistem care, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 1 din Legea nr. 253/2004, permite deţinerea şi transferul instrumentelor financiare, fie fără plată, fie contra plată, şi care cuprinde toate aranjamentele instituţionalizate necesare confirmării, compensării şi decontării tranzacţiilor cu instrumente financiare şi păstrării în siguranţă a acestora;
   8. infrastructură - arhitectura tehnologică esenţială a unui sistem de plăţi prin care se asigură, fără a se limita la: operarea sistemului, administrarea bazei de date, protocoale de comunicare;
   9. infrastructură semnificativă - infrastructură considerată de Banca Naţională a României ca fiind esenţială pentru funcţionarea unui sistem de plăţi sau a unui sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, având în vedere tipologia, volumul şi caracteristicile informaţiilor gestionate şi activităţile de colectare şi sortare a datelor;
   10. serviciu esenţial - un serviciu care nu poate fi reprodus sau a cărui reproducere ar presupune costuri care nu sunt rezonabile;
   11. interoperabilitate - capacitatea de interacţiune a infrastructurilor sau a sistemelor, pe baza compatibilităţilor de natură tehnică existente între sistemele informatice ale acestora şi a existenţei unor standarde comune;
   12. siguranţă în operare - caracteristică a sistemului care asigură limitarea riscului sistemic şi a altor riscuri, precum riscul de lichiditate, riscul de credit, riscul legal şi riscul operaţional, riscuri care pot periclita sau pot afecta în mod negativ operarea normală a sistemului de plăţi şi încrederea publicului în instrumentele de plată;
   13. autenticitatea informaţiilor - componentă a securităţii informaţiei, constând în atribuirea corectă a provenienţei acesteia;
   14. eficienţă - caracteristică a unui sistem de a furniza servicii rapide, economice şi care răspund cerinţelor utilizatorilor, avantajoase pentru pieţele financiare şi pentru economie;
   15. integritatea informaţiilor - componentă a securităţii informaţiei, constând în păstrarea nealterată a informaţiei transmise;
   16. urmărirea tranzacţiei - caracteristică a sistemelor care asigură posibilitatea reconstituirii ulterioare a întregului traseu al unei tranzacţii de plată, de la plătitor la beneficiar;
   17. risc sistemic - riscul ca neîndeplinirea obligaţiilor ce revin unui participant din participarea sa la un sistem sau o disfuncţionalitate a sistemului să conducă la neîndeplinirea la termen a obligaţiilor asumate de către alţi participanţi. Acest eşec în îndeplinirea obligaţiilor poate cauza probleme semnificative de lichiditate sau de credit şi, în consecinţă, poate periclita stabilitatea sistemului respectiv sau a pieţelor financiare;
   18. sistem - sistem de plăţi sau sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
   19. risc de credit - riscul ca un participant la un sistem să nu îşi poată îndeplini obligaţiile sale nici la scadenţă şi nici la un alt moment viitor;
   20. risc de lichiditate - riscul ca un participant la sistem să nu dispună de suficiente fonduri sau instrumente financiare care să îi permită să îşi respecte obligaţiile asumate de acesta la scadenţă, dar totuşi să fie capabil să o facă într-un moment ulterior;
   21. riscul juridic - riscul ca neaplicarea sau aplicarea defectuoasă a prevederilor legale sau contractuale, cadrul contractual necorespunzător sau insuficienta reglementare să cauzeze ori să intensifice riscurile de credit sau de lichiditate;
   22. riscul operaţional - riscul ca factori operaţionali, precum deficienţele tehnice sau greşelile de operare, să cauzeze ori să intensifice riscurile de credit sau de lichiditate;
   23. decontare în banii băncii centrale - serviciul de decontare furnizat de banca centrală sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, utilizând disponibilităţile băneşti ale participanţilor acestor sisteme, disponibilităţi existente în conturile pe care aceşti participanţi le au deschise la banca centrală.
   Art. 3. - Prezentul regulament se aplică:
   a) sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare administrate de Banca Naţională a României;
   b) sistemelor de plăţi şi sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare care decontează în banii băncii centrale;
   c) sistemelor de plăţi care sunt identificate de Banca Naţională a României ca fiind de importanţă sistemică sau deosebită;
   d) sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare care decontează prin sisteme de plăţi de importanţă sistemică sau deosebită;
   e) altor sisteme de plăţi şi sisteme de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare considerate importante de Banca Naţională a României;
   f) emitenţilor de instrumente de plată;
   g) administratorilor de servicii de infrastructură.
   Art. 4. - Pe baza evaluărilor realizate, Banca Naţională a României va stabili gradul de importanţă al sistemelor prevăzute la art. 3 în funcţie de dimensiunile, tipurile de risc pe care le pot induce şi caracteristicile acestora.

   CAPITOLUL II
 Administrarea sistemelor, a serviciilor de infrastructură
şi a instrumentelor de plată

   SECŢIUNEA 1
Administrarea sistemelor de plăţi şi a sistemelor de decontare
a operaţiunilor cu instrumente financiare sau a unor activităţi
specifice din astfel de sisteme

   Art. 5. -(1) În scopul asigurării siguranţei în operare şi eficienţei sistemelor, administratorii sistemelor sau ai unor activităţi specifice care fac parte din întregul circuit al transferului de fonduri şi/sau instrumente financiare trebuie:
   a) să adopte un set de proceduri şi reguli de operare ale sistemului bine fundamentate din punct de vedere juridic, care să elimine cât mai mult posibil riscul juridic. Regulile de operare trebuie să fie clare pentru participanţi şi pentru orice alte persoane interesate şi să fie corelate cu regulile sistemelor cu care interacţionează;
   b) să adopte proceduri specifice de administrare a riscurilor de credit, de lichiditate şi operaţional, respectiv mecanisme de control şi limitare a acestor riscuri, pe care participanţii să le cunoască şi care să fie adecvate pentru operaţiunile desfăşurate şi pentru diferitele componente ale sistemului şi să stabilească în mod precis responsabilităţile administratorului de sistem şi ale participanţilor în această privinţă;
   c) să stabilească criterii clare de participare la sistem, care să permită interoperabilitatea, iar, în ceea ce priveşte serviciile esenţiale, să fie nediscriminatorii şi să permită o largă participare la sistem;
   d) să prevadă un sistem clar de comisioane aplicabile tuturor persoanelor implicate în operaţiunile gestionate în cadrul sistemului;
   e) să prevadă mecanisme pentru coordonare între toate componentele sistemului.
   (2) Agenţii de decontare trebuie să asigure o structură organizatorică şi de evidenţă adecvată caracteristicilor sistemului şi volumului de tranzacţii desfăşurate prin sistem.

   SECŢIUNEA a 2-a
Administrarea serviciilor de infrastructură utilizate în cadrul
sistemelor de plăţi şi al sistemelor de decontare a operaţiunilor
cu instrumente financiare

   Art. 6. -(1) Administratorii serviciilor de infrastructură au următoarele obligaţii:
   a) să stabilească specificaţii tehnice şi operaţionale pentru procedurile de utilizare a serviciilor de infrastructură;
   b) să asigure măsuri de securitate şi control pentru sistemele informatice şi pentru date, care să fie adecvate pentru mecanismele de procesare şi transmitere a datelor, cu atenţie deosebită asupra autenticităţii, integrităţii, asigurării posibilităţii de urmărire a informaţiilor, acolo unde caracteristicile instrumentului de plată permit aceasta, şi confidenţialităţii informaţiilor;
   c) să garanteze un grad de continuitate operaţională care să asigure funcţionarea normală a sistemului respectiv;
   d) să prevadă în contracte niveluri minime obligatorii de calitate a serviciilor pe care le oferă, astfel încât să creeze condiţiile necesare pentru respectarea cerinţelor prevăzute la art. 5.
   (2) Fără a afecta aplicabilitatea prevederilor alin. (1), administratorii serviciilor de infrastructură semnificativă au următoarele obligaţii:
   a) să stabilească modul de împărţire a răspunderii între administratorul de servicii de infrastructură şi utilizatori, să urmărească conştientizarea de către utilizatori a riscurilor potenţiale şi să asigure o interacţionare corectă în operare între utilizatori, prin adoptarea unor standarde tehnice şi procedurale adecvate;
   b) să favorizeze interoperabilitatea cu alte infrastructuri;
   c) să adopte mecanisme de control intern adecvate complexităţii activităţilor desfăşurate.

   SECŢIUNEA a 3-a
Instrumente de plată

   Art. 7. - Emitenţii instrumentelor de plată au următoarele obligaţii:
   a) să adopte, pentru toate etapele ciclului de transfer de fonduri, proceduri care să asigure efectuarea, în mod eficient şi conform unui program stabilit, a transferului sau a retragerii de numerar care derivă din utilizarea unor astfel de instrumente;
   b) să asigure siguranţa în operare şi continuitatea serviciului în condiţii de securitate, cu atenţie deosebită asupra integrităţii, autenticităţii şi asigurării posibilităţii de urmărire a tranzacţiilor de plată, acolo unde caracteristicile instrumentului de plată respectiv permit aceasta, şi asupra prevenirii utilizării neautorizate a instrumentelor;
   c) să respecte reglementările existente în domeniul instrumentelor de plată.

   CAPITOLUL III
 Activităţi specifice în cadrul monitorizării sistemelor
şi a instrumentelor de plată

   SECŢIUNEA 1
Obţinerea de informaţii

   Art. 8. -(1) Persoanele juridice care desfăşoară activităţi ce intră sub incidenţa prezentului regulament vor furniza datele şi informaţiile solicitate de Banca Naţională a României, inclusiv date şi informaţii necesare pentru evaluările prevăzute la art. 14.
   (2) Banca Naţională a României poate solicita administratorilor de sisteme, între altele:
   a) informaţii privind arhitectura sistemului şi modul de funcţionare a acestuia;
   b) documentaţia oficială a sistemului, cum ar fi regulile de sistem, documentaţia pentru participanţi, planurile de asigurare a continuităţii activităţii, precum şi orice alte informaţii referitoare la modul de funcţionare a sistemului;
   c) raportări periodice sau ori de câte ori se impune cu privire la activitatea sistemului, inclusiv raportări referitoare la volumul şi valoarea tranzacţiilor şi la performanţele în funcţionare, precum şi la situaţia financiară a administratorului de sistem, cum ar fi inclusiv informaţii privind bilanţul contabil şi situaţia contului de profit şi pierdere;
   d) extrase din încheierile şedinţelor consiliului de administraţie al administratorului de sistem şi ale altor comitete şi din rapoartele auditorilor interni şi externi, relevante pentru activitatea de monitorizare desfăşurată de Banca Naţională a României;
   e) autoevaluări ale conformităţii sistemului cu principiile urmărite de Banca Naţională a României în activitatea de monitorizare a sistemelor, în baza unor chestionare elaborate de banca centrală;
   f) contractul pentru participarea la sistem.
   (3) În vederea îndeplinirii atribuţiei sale de monitorizare a sistemelor, Banca Naţională a României poate efectua inspecţii la faţa locului pentru obţinerea şi verificarea informaţiilor, poate lua în considerare opinii formulate de experţi, cum ar fi consultanţi şi auditori externi, poate utiliza informaţii furnizate de alte autorităţi de reglementare sau supraveghere şi poate lua în considerare informaţii şi sesizări primite de la consumatori.
   Art. 9. - Persoanele juridice care intenţionează să desfăşoare noi activităţi sau să modifice activităţi deja desfăşurate în domeniul de reglementare al prezentului regulament vor transmite Băncii Naţionale a României informaţii şi date privind aceste activităţi, înainte de începerea acestora.
   Art. 10. - Persoanele juridice care desfăşoară activităţi în domeniul de reglementare al prezentului regulament vor notifica Banca Naţională a României cu privire la reglementările proprii privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor în domeniul plăţilor, inclusiv orice standarde aplicabile instrumentelor de plată utilizate, înaintea intrării acestora în vigoare.
   Art. 11. - Banca Naţională a României poate solicita oricând orice informaţii suplimentare şi documente pe care le consideră necesare pentru activităţile de monitorizare pe care le desfăşoară.
   Art. 12. -(1) Orice administrator de sistem va informa de îndată Banca Naţională a României, prin orice mijloace de comunicare agreate, cu privire la apariţia oricăror incidente în funcţionarea normală a sistemului respectiv şi va transmite un raport scris cu explicarea cauzelor acestora, precum şi a măsurilor de remediere întreprinse, în termen de 10 zile.
   (2) Banca Naţională a României poate solicita în orice moment administratorilor de sisteme rapoarte suplimentare referitoare la incidentele care au afectat funcţionarea normală a sistemelor respective.
   Art. 13. - Participanţii la sistemele care intră sub incidenţa prezentului regulament şi care sunt supravegheate de Banca Naţională a României, administratorii serviciilor de infrastructură a acestor sisteme, utilizatorii serviciilor oferite de astfel de sisteme, precum şi orice utilizator al instrumentelor de plată pot semnala în scris Băncii Naţionale a României orice aspecte sau probleme legate de modul de funcţionare al acestora.

   SECŢIUNEA a 2-a
Evaluarea

   Art. 14. - Banca Naţională a României evaluează sistemele care intră sub incidenţa prezentului regulament prin prisma standardelor adoptate de Banca Naţională a României în domeniul monitorizării sistemelor de plăţi.

   SECŢIUNEA a 3-a
Măsuri de remediere şi inducerea unor schimbări

   Art. 15. - În situaţia în care Banca Naţională a României apreciază că cerinţele sau principiile din cadrul politicii sale de monitorizare ori prevederile prezentului regulament nu sunt respectate, banca centrală poate proceda, după caz, astfel:
   a) formulează recomandări;
   b) dispune măsuri de remediere şi termene de implementare.
   Art. 16. - În situaţia în care persoanele care desfăşoară activităţi în domeniul de reglementare al prezentului regulament nu se conformează prevederilor prezentului regulament şi/sau măsurilor de remediere dispuse de Banca Naţională a României conform art. 15, Banca Naţională a României poate proceda, după caz, astfel:
   a) poate face publice rezultatele evaluării realizate de banca centrală;
   b) poate aplica sancţiuni atât administratorilor şi participanţilor la sistemele de plăţi sau la sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, în conformitate cu prevederile art. 408 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 227/2007, cât şi persoanelor care emit şi administrează instrumente de plată şi administratorilor serviciilor de infrastructură, în conformitate cu prevederile art. 57 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările ulterioare.

   CAPITOLUL IV
 Dispoziţii tranzitorii şi finale

   Art. 17. - Informaţiile obţinute de Banca Naţională a României în desfăşurarea activităţii de monitorizare a sistemelor de plăţi vor putea fi utilizate de Banca Naţională a României în contextul participării la misiuni în cadrul Sistemului european al băncilor centrale.
   Art. 18. - Rezultatele evaluărilor realizate de Banca Naţională a României nu garantează participanţilor la sisteme, utilizatorilor sau terţilor imposibilitatea apariţiei riscurilor asociate specifice sistemelor.
   Art. 19. - Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

   Preşedintele Consiliului de administraţie al
Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu

   Bucureşti, 13 noiembrie 2007.
   Nr. 9.